De gevolgen van slechte akoestiek in het onderwijs hebben zowel op leraren als leerlingen een negatief effect. Indien de akoestiek niet in orde is moeten leraren overstemmen. Hierdoor is bijvoorbeeld aangetoond dat de hartslag van een docent ongeveer 10 slagen per minuut verhoogd wordt. Op lange termijn is de kans op hartfalen, indien men daar aanleg voor heeft, daardoor sterk aanwezig. Daarnaast kent een slechte akoestiek in het onderwijs nog meer gevolgen.
Jaarlijks sterven er daardoor 4000 (!) mensen. Anderzijds is rumoer in de klas ook vaak de oorzaak van slechte akoestiek, leerlingen gaan elkaar overstemmen, raken geïrriteerd, kunnen lesstof niet goed volgen, raken sneller vermoeid of verliezen hun concentratie en gaan zich vervelen. De oorzaak wordt nog te vaak bij de leerlingen gelegd i.p.v. eens te kijken of de akoestiek wel in orde is. Ook heeft 80%! van de leerlingen per jaar last van gehoorverlies. Denk daarbij aan verkoudheid of een griepje. Juist dan is het belangrijk dat akoestiek en spraakverstaanbaarheid in orde zijn.
In het onderwijs spelen dus twee uitgangspunten een belangrijke rol. De leraar en de leerling. Om de werkplek voor de leraar te optimaliseren is de juiste combinatie van reflectie en absorptie van geluid belangrijk. In de directe omgeving van de leraar dient reflectie om hetgeen men zegt terug te ontvangen. Hierdoor hoeft de leerkracht niet te overstemmen en heeft dit een grote invloed op bijvoorbeeld zijn stem en keel, maar ook op de hartslag. Belangrijk is verder dat achter in de klas geluid goed geabsorbeerd wordt, zodat geluid niet terug de klas in gekaatst wordt. Dit zou dan weer een negatieve effect hebben op de spraakverstaanbaarheid bij leerlingen. Dit heeft de eerder bovengenoemde effecten bij leerlingen.
Een ander belangrijk aspect om de akoestiek te controleren zijn problemen in het laagfrequent gebied. Is dit niet optimaal kunnen met name de medeklinkers wegvallen binnen het gehoor van leerlingen. Lesstof valt dan moeilijker te volgen, leerlingen moeten zich veel meer concentreren om hetgeen gezegd wordt, raken eerder vermoeid of haken af. Dit kan daardoor weer directe gevolgen op de studieresultaten van leerlingen hebben.
Een heleboel gevolgen die kunnen optreden bij een slechte akoestiek in het onderwijs. Daarom is zeker in het onderwijs een goede akoestiek van groot belang.