Akoestiek in de horeca
Naast goede geluidsisolatie is goede akoestiek ook in de horeca van wezenlijk belang voor het comfort van de gasten.
Slechte akoestiek resulteert in veel galm en omgevingsgeluid. Hierdoor is het bijna onmogelijk om in een drukke zaak een fatsoenlijk gesprek te voeren. Dit is de reden dat men in de horeca bijna nooit iemand relaxed achterover zittend een gesprek ziet voeren maar bijna altijd voorovergebogen met de hoofden dicht bij elkaar. Is de zaak nagenoeg leeg is elk woord achter in de zaak verstaanbaar door de enorme reflecties. Ook dan is een persoonlijk, relaxed gesprek vaak niet mogelijk.
Zowel medewerkers als gasten zullen meer plezier beleven in een zaak waar de akoestiek goed verzorgd is.
Uitgangspunt in de horeca is de spraakverstaanbaarheid te optimaliseren. Nagalm is wel een belangrijk punt maar voor klantcomfort is spraakverstaanbaarheid een eerste vereiste om op te lossen. Dit wordt voornamelijk bepaald door de totale hoeveelheid absorberend materiaal in m2 per spreker. Hoe hoger deze coëfficiënt (A/N) ligt des te beter de spraakverstaanbaarheid en het comfort voor de gasten. Het Lombard effect beperkt de nadelige gevolgen van nagalm in de horeca.
Doordat de evenredigheid van het geluidsniveau gelijkmatig omhoog gaat ervaart men dit niet als storend.
Akoestiek Meesters levert ook voor de horeca geluidsabsorberende plafonds, plafond panelen en wandpanelen. Aangepast aan het interieur van de zaak. Voorzien van mooie full colour prints, designs of uniestoffen. Gemakkelijk uitwisselbaar zodat in een handomdraai de sfeer aangepast kan worden.
Van zomer naar kerstsfeer of van thematische prints tot honderden uniekleuren.
Akoestiek in horeca vaak onderschat
Akoestiek wordt in veel horecagelegenheden nog regelmatig onderschat. Aan het interieur en de inrichting wordt veel tijd besteed, terwijl de akoestiek daardoor vaak niet in orde is. Akoestiek is ook in horeca een zeer belangrijk punt: is de akoestiek in een horecagelegenheid niet goed, dan is het niet prettig verblijven en gaat dat ten kosten van de sfeer. Daarom is het van essentieel belang dat akoestiek ook in de horeca in orde is.